ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

6/recent/ticker-posts

Ad Code



 

Το ποδόσφαιρο ως επιχείρηση

Η εικόνα του ευρωπαϊκού ποδοσφαιρικού χρηματιστηρίου αποτυπώνεται στην ανάλυση της εταιρείας KPMG για την «αξία επιχείρησης» που έχουν οι 32 κορυφαίες ποδοσφαιρικές ομάδες της «Γηραιάς ηπείρου».

Η ανάλυση βασίστηκε σε δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία για τις αγωνιστικές περιόδους 2013/14 και 2014/15 των 32 πιο «διακεκριμένων ομάδων».

Η προσέγγιση έχει ως βάση την αποτίμηση των ομάδων σε σχέση με τα έσοδά τους, ενώ λαμβάνει υπόψη πέντε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κάθε ομάδας: την κερδοφορία, την αναγνωρισιμότητα, το ιδιοκτησιακό καθεστώς του σταδίου-έδρας της ομάδας, τα τηλεοπτικά δικαιώματα καθώς και τη δυναμική της ομάδας ως προς τις υπόλοιπες.

Από το αποτέλεσμα προκύπτει ότι οι 32 ομάδες έχουν «αξία επιχείρησης» 26,3 δισ. ευρώ. Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται η Ρεάλ Μαδρίτης και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με αξία η καθεμία κοντά στα 2,9 δισ. ευρώ. Αμφότερες είναι οι ποδοσφαιρικές ομάδες με τη μεγαλύτερη αξία παγκοσμίως. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι δύο ομάδες μαζί με την τρίτη της κατάταξης, που είναι η Μπαρτσελόνα, αντιπροσωπεύουν το 1/3 της αξίας των 32 κορυφαίων ομάδων της Ευρώπης.

Τη μεγαλύτερη «αξία επιχείρησης» σε επίπεδο πρωταθλήματος έχει το αγγλικό, ξεπερνώντας τα 10 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 40% της αξίας όλων των ομάδων του δείγματος. Η αξία των αγγλικών ομάδων επηρεάζεται σημαντικά από τα υψηλά έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, που έχουν οι αγώνες της Premier League σε εθνικό επίπεδο, τα οποία αγγίζουν τα 2,4 δισ. ευρώ ανά σεζόν.

Οι ισπανικές ομάδες, που έχουν κατακτήσει όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις τα τελευταία τρία χρόνια, ακολουθούν σε αξία με 6,6 δισ. ευρώ, από τα οποία το 85% αντιστοιχεί στη Ρεάλ Μαδρίτης και στην Μπαρτσελόνα. Η αξία αυτών των δύο ομάδων αντιστοιχεί στο 21% της συνολικής ποδοσφαιρικής πίτας έτσι όπως αυτή καταγράφεται στην έρευνα. Ενα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι Ισπανία είναι η μόνη χώρα η οποία εκπροσωπείται με δύο ομάδες, τη Ρεάλ και την Μπαρτσελόνα, κάθε μια από τις οποίες ξεπερνά σε αξία επιχείρησης τα δύο δισ. ευρώ. Η πόλη που έχει τις δύο πιο ακριβές ομάδες είναι το Μάντσεστερ, αφού το σύνολο της «αξίας επιχείρησης» της Γιουνάιτεντ και της Σίτι φτάνει τα 4,6 δισ. ευρώ.

Η Γερμανία έχει μόλις τρεις ομάδες ανάμεσα στις 32 κορυφαίες της Ευρώπης. Στο σύνολο τους, αυτές οι τρεις ομάδες που είναι η Μπάγερν Μονάχου, η Μπορούσια Ντόρτμουντ και η Σάλκε, έχουν αξία 3,5 δισ. ευρώ.

Το ιταλικό ποδόσφαιρο, παρότι έχει υψηλή εκπροσώπηση αριθμητικά, υστερεί σε επίπεδο αξίας επιχείρησης. Με άλλα λόγια στη λίστα των «32» υπάρχουν επτά ιταλικές ομάδες, όσες είναι και οι αγγλικές, όμως η συνολική αξία επιχείρησης αυτών των ομάδων είναι κατά 70% χαμηλότερη από τις αντίστοιχες αγγλικές. Δηλαδή 3,1 δισ. ευρώ για τις ιταλικές, έναντι 10,2 δισ. ευρώ για τις αγγλικές. Η Γιουβέντους είναι η μόνη ιταλική ομάδα που μπαίνει στην πρώτη δεκάδα με αξία που φτάνει τα ένα δισ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι ο ρόλος του ιταλικού ποδοσφαίρου έχει μειωθεί, μετά τη δεκαετία του ’90, τόσο εντός όσο και εκτός αγωνιστικών χώρων.

Η Παρί Σεν Ζερμέν, από το γαλλικό πρωτάθλημα, κατατάσσεται δέκατη στη λίστα με τις ομάδες με τη μεγαλύτερη αξία με ποσό 843 εκατ. ευρώ.

Οπως προκύπτει από τη γεωγραφία των 32 ομάδων, μόνο έξι δεν προέρχονται από τα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, που είναι το αγγλικό, το ισπανικό, το γερμανικό, το ιταλικό και το γαλλικό. Πρόκειται για τις ολλανδικές ομάδες Αγιαξ και Αϊντχόβεν, τις πορτογαλικές Μπενφίκα και Πόρτο και τις τουρκικές Φενέρμπαχτσε και Γκαλατάσαραϊ. Αυτές οι ομάδες αντιστοιχούν συνολικά σε αξία ύψους περίπου 5% της αξίας των 32 ομάδων που συμμετείχαν στην έρευνα.

Τέλος, από την έρευνα προκύπτει ότι από τις 32 ομάδες, οι 21 έχουν ευρωπαϊκή ιδιοκτησία, ενώ οι 11 έχουν ιδιοκτήτες από την Ασία, την Αμερική και τη Ρωσία.

Πάντως, όπως σχολιάζει ο Andrea Sartori, επικεφαλής του τμήματος των σπορ της KPMG: «Παρά το γεγονός ότι οι ποδοσφαιρικές ομάδες είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα brands παγκοσμίως, η ανάλυση δείχνει πως όταν μετράμε την αξία τους με τον τρόπο που το κάνουμε για οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση αυτή φαίνεται να είναι σχετικά μικρή».

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

 




Ad Code