Με αφορμή την χθεσινή άκρως εντυπωσιακή τελετή παρουσίασης των ομάδων και των μονοθεσίων της φετινής 75ης χρονιάς της Formula 1, τι καλύτερο χρονικά από το να πάμε... πίσω εμείς στο 2024!
Και ο λόγος φυσικά είναι η επάνοδος της McLaren στην κορυφή μετά το μακρινό 1998! Άνθρωποι όπως εγώ (ως παράδειγμα) ήμουν 10 χρονών και έφτασα 37(γενεές ολόκληρες!) όταν η McLaren πανηγύρισε τον όγδοο τίτλο της, με τον Mika Hakkinen να κατακτά τον τίτλο και στους οδηγούς. Αντίπαλον δέος τότε ο M. Schumacher και η Ferrari που έλυναν ακόμη τα -πάρα πολλά- προβλήματα τους.Πρόσφατα κάπου άκουσα ή διάβασα για το "Newey curse". Ε αυτό ήταν! Εντάξει, συχνά διαβάζουμε ή γνωρίζουμε πότε κατέκτησε το τελευταίο πρωτάθλημα κάθε ομάδα, αλλά η σύνδεση του συγκεκριμένου προσώπου με δύο από τις ιστορικότερες ομάδες του σπορ τώρα μου έλυσε το ερώτημα πολλών ετών: Τις πταίει και ταλανίζει την Williams και μέχρι πρόσφατα την McLaren; Μα φυσικά, η κατάρα του Adrian Newey! Ο Βρετανός έριξε μαύρη πέτρα που λέμε και στα ελληνικά, όταν αποχώρησε από τις δύο ένδοξες ομάδες.
Λίγα λόγια όμως για τον κορυφαίο αεροδυναμιστή που τις τελευταίες σχεδόν δύο δεκαετίες είχε ριζώσει στην Red Bull, χαρίζοντας της 6 πρωταθλήματα κατασκευαστών και 8 οδηγών. Για να καταλάβουμε και το μέγεθος του αλλά και τη... ζημιά που προκάλεσε!
Ο Adrian Newey ξεκίνησε την καριέρα του με τη March το 1989. Τα πρώτα δείγματα του ταλέντου του δεν άργησαν να φανούν και ο διορατικός Frank Williams τον ενέταξε στο δυναμικό της ομώνυμης ομάδας το 1991. Ο Newey ήταν βασικό στέλεχος της χρυσής εποχής της Williams, που κατέκτησε τα πρωταθλήματα του 1992, 1993, το 1994 το πρωτάθλημα κατασκευαστών(στη μαύρη χρονιά για την ομάδα -και όχι μόνο- με το χαμό του Ayrton Senna) και συνέχισε με τα πρωταθλήματα του 1996 και 1997. Mansell, Prost, Hill και Villeneuve στέφθηκαν πρωταθλητές στα πανέμορφα μονοθέσια με το λογότυπο της Canon και της Rothmans.
Η Williams έκτοτε δεν ξαναβρήκε ποτέ ουσιαστικά το δρόμο για την κορυφή είτε λάθους επιλογών είτε οικονομικών προβλημάτων. Τις χρονιές 2001 & 2003, πρωταγωνίστησε χωρίς να κατακτήσει τίτλο, ήταν όμως η τελευταία φορά που πιλότοι όπως ο JP Montoya και ο R. Schumacher οδήγησαν σε νίκες ανταγωνιστικό μονοθέσιο της Williams. Εξαίρεση τα επόμενα χρόνια μέχρι και σήμερα, η νίκη του Pastor Maldonado στην Βαρκελώνη το 2012, η οποία δυστυχώς ήταν απλώς ένα πυροτέχνημα.
Ο Βρετανός αποχωρεί το 1996 για τη McLaren η οποία ψάχνοντας ξανά το δρόμο για την κορυφή είναι η πρώτη ομάδα που μεταπηδά στην νεοφερμένη Bridgestone. Κατακτά το double με την ομάδα του Woking το 1998, ενώ ο Hakkinen πανηγύρισε τον τίτλο στους οδηγούς και την επόμενη χρονιά. Ωστόσο εδώ να τονίσουμε ότι McLaren ήταν στο προσκήνιο το 2003 και το 2005 με τον πολύ γρήγορο νεαρό τότε Φινλανδό Kimi Raikkonen, να οδηγεί τα ασημένια βέλη. Το 2007 έχασε στο νήμα το πρωτάθλημα οδηγών με τους Fernando Alonso και τον ρούκι Lewis Hamilton να κάνουν ένα γκαράζ κ@λο, από τον Raikkonen που στο μεταξύ είχε μεταπηδήσει στην Ferrari! Το spygate όμως και τα email που έδιναν και έπαιρναν μεταξύ... κατεργαρέων της αφαιρούν το πρωτάθλημα κατασκευαστών που πηγαίνει στην Ferrari!
Το 2008 ο Lewis Hamilton κατέκτησε το πρώτο του πρωτάθλημα οδηγών σε μια ανεπανάληπτη μάχη μέχρι την τελευταία στροφή κυριολεκτικά του interlagos που ο τίτλος άλλαξε χέρια. (Αν ήμουν ο Massa θα είχα πάει να πέσω από το βάθρο από τον καημό μου). Αλλά το πρωτάθλημα κατασκευαστών;; Το κατέκτησε η Ferrari μιας που οι Raikkonen, Massa έκαναν καλύτερη συνολική δουλειά από τον Hamilton και τον Kovalainen. Στην περίπτωση της McLaren βλέπουμε πως έφτασε κοντά στον τίτλο στους κατασκευαστές αλλά...
Το 2006 ο Newey μετακόμισε στην Red Bull, αν και λίγο αφορά αυτό τις δύο ιστορικές ομάδες, καθώς η Williams συχνότερα αλλά και η McLaren το 2015, πάλευαν στις τελευταίες θέσεις του grid. Στο προσκήνιο ήρθαν ομάδες όπως η Mercedes αλλά και η Red Bull φυσικά που ήταν η ομάδα του ιδιοφυούς Newey.
Χρειάστηκε λοιπόν να περάσουν δύο και πλέον δεκαετίες για να σπάσει αυτή την ιδιαίτερη"κατάρα" η McLaren σε μια περίεργη χρονιά για τους ταύρους, με την αποχώρηση του Βρετανού για την Aston Martin και το gardening leave να παίζει ρόλο στην αποδυνάμωση του μονοθέσιου του Verstappen. Η McLaren ήταν εκεί που έπρεπε, σταθερή και με τους Lando Norris και Oscar Piastri, τα κατάφερε με αντεπίθεση διαρκείας στο δεύτερο μισό της περσινής χρονιάς.
Όσο για την Williams; Μακάρι σύντομα να επανέλθει και αυτή στο προσκήνιο και να μην φτάσουμε τα.. 60! Άρε Newey.
0 Σχόλια