Τρόποι να χειριστείτε μια κριτική ή αποτυχία στη δουλειά σας


H δουλειά αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ζωής μας, ενώ για ορισμένη μερίδα ανθρώπων συνιστά το σημαντικότερο.
Συνεπώς, η εκάστοτε αλλαγή, δυσκολία, επιτυχία, ή ακόμη, και αποτυχία επιβαρύνουν και επηρεάζουν τη ζωή τους στο σύνολό της. Επομένως, όσα διαδραματίζονται στον επαγγελματικό βίο αποτελούν πηγή συναισθηματικής φόρτισης για την πλειονότητα των εργαζομένων. Δεν είναι λίγες οι φορές, μάλιστα, που για κάποιους ανθρώπους είναι λόγος για να παραιτηθούν τελείως από τους στόχους τους και τα όνειρά τους.

Πολλές φορές, στην προσπάθειά μας να πετύχουμε κάτι, ένα πιθανό σενάριο είναι και η αποτυχία. Η αποτυχία είναι γεγονός ότι δεν αποτελεί ένα ευχάριστο γεγονός για κανέναν. Σημαντικό ρόλο σε αυτό είναι η ταχύτητα με την οποία θα κληθούμε να αντιδράσουμε. Είναι αναγκαίο να μην επιτρέπουμε να μας κυριεύει ο φόβος, η ανασφάλεια και τα αρνητικά συναισθήματα σε μια ενδεχόμενη αποτυχία ή δυσκολία.

Επειδή δεν υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε την κριτική, ακόμη και την επίπληξη στην εργασία μας, καλό θα είναι να γνωρίζουμε τον τρόπο να τη διαχειριστούμε έξυπνα προς όφελός μας. Για την αποτυχία καλούμαστε να κατανοήσουμε δύο πράγματα: α) ότι είναι μέρος του «παιχνιδιού» της ζωής και β) ότι συμβαίνει σε όλους. Εμπνευστείτε, λοιπόν, από τον μικρό οδηγό επιβίωσης που ακολουθεί  προκειμένου να χειριστείτε αποτελεσματικά  τις «τρικλοποδιές» που θα αντιμετωπίσετε στον επαγγελματικό στίβο:

1. Διατηρήστε την ψυχραιμία σας


Είναι σημαντικό να πάρετε μια βαθιά ανάσα και να προσπαθήσετε να διατηρήσετε την ψυχραιμία και τον επαγγελματισμό σας κατά τη διάρκεια της επίπληξης. Σε καμία περίπτωση, μη φανείτε συναισθηματικοί και αμυντικοί.

2. Ρωτήστε για το πώς μπορείτε να γίνετε καλύτεροι


Σε γενικές γραμμές, προκαλούμε ευχάριστη εντύπωση όταν διατυπώνουμε στον εργοδότη ή προϊστάμενό μας φράσεις όπως: «Τι μπορώ να κάνω για να βελτιώσω την επίδοσή μου;», ή ακόμη καλύτερα, «Εκτιμώ την ειλικρίνειά σας. Τι θα μπορούσα να κάνω για να είμαι καλύτερος την επόμενη φορά;».

3. Λάβετε υπόψη όχι μόνο τα λόγια αλλά και τα συναισθήματα του εργοδότη σας


Όταν ο προϊστάμενός σας, σας κάνει κριτική, είναι καλό να λαμβάνετε υπόψη και τα συναισθήματα που τον διακατέχουν τη δεδομένη στιγμή. Δείχνει απογοητευμένος; Νιώθει άβολα; Μήπως είναι θυμωμένος, δείχνει συγκρατημένη συμπάθεια ή, κατά κάποιον τρόπο, βαριέται; Με λίγα λόγια, λάβετε υπόψη σας, τόσο τη διάθεσή του, όσο και την κριτική του.

4. Πείτε «ευχαριστώ»

Αν δε συμφωνείτε με τα λεγόμενα του εργοδότη σας, είναι χρήσιμο να πείτε: «Δεν είμαι σίγουρος/η ότι μπορώ να συμφωνήσω πλήρως μαζί σας, ωστόσο, εκτιμώ το χρόνο που μου αφιερώσατε». Αν, πάλι, πιστεύετε πως ο προϊστάμενός σας έχει δίκιο, πείτε: «Καταλαβαίνω απόλυτα αυτά που μου λέτε και θα βάλω τα δυνατά μου να βρω τρόπους να γίνω καλύτερος/η στους τομείς που αναφέρατε. Σας ευχαριστώ».

5. Ζητήστε να επανεξετάσετε το θέμα


Έπειτα από την κριτική του ανώτερού σας, είναι απαραίτητο να σχολιάσετε το θέμα είτε ζητώντας διευκρινίσεις, προκειμένου να υποστηρίξετε τη θέση σας, είτε εξομαλύνοντας τυχόν συγκρούσεις και διαφωνίες. 

6. Θεωρήστε  την κριτική και την  αποτυχία ως εμπειρία μάθησης


Το να θεωρούμε την κριτική αλλά και την αποτυχία ως κίνητρο για να βελτιωθούμε, δε βοηθάμε να αλλάξουμε μόνο τις αντιλήψεις μας, αλλά και τη δράση μας. Αν, λοιπόν, θεωρήσετε την εκτίμηση του προϊσταμένου σας ως καταλύτη για θετική αλλαγή και όχι ως κακόβουλη κριτική, θα έχετε αρκετές πιθανότητες να εργαστείτε προς αυτή την κατεύθυνση.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ισχυρής θέλησης είναι αυτό του Τόμας Έντισον,  του εφευρέτη του ηλεκτρικού λαμπτήρα. Έκανε περισσότερα από 1.000 αποτυχημένα πειράματα μέχρι να τα καταφέρει. Λόγω της επιμονής του όμως, σήμερα έχουμε ηλεκτρικό φως στα σπίτια μας και αυτό είναι κάτι που έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο ζωής μας. Μάλιστα, όταν ρωτούσαν τον  Έντισον πώς αισθανόταν μετά από τόσες αποτυχίες, συνήθως απαντούσε: «Δεν απέτυχα 1.000 φορές… Απλώς έμαθα 1.000 τρόπους με τους οποίους το σχέδιο μου δεν δούλευε».

7. Θέστε νέους στόχους 


Είναι ωφέλιμο να καθορίσετε τους μακροπρόθεσμους αλλά και τους ενδιάμεσους στόχους που θέλετε να επιτύχετε. Σκεφτείτε τι θέλετε να πετύχετε σε ένα μήνα και τον τρόπο με τον οποίο επιθυμείτε να φτάσετε εκεί.  Προσπαθήστε να είστε ευέλικτοι και να προβλέψετε πιθανές αποτυχίες. 

Μια ενδιαφέρουσα συμβουλή που προτείνουν οι ειδικοί είναι να ξεκινήσετε καθημερινά με μικρές εργασίες καθαριότητας. Τις περισσότερες φορές, τα ζητήματα αυτά επηρεάζουν υποσυνείδητα το μυαλό μας και τη γενικότερη συμπεριφορά μας, καθιστώντας τελικά πιο εύκολη τη διατήρηση αυτοπειθαρχίας.

Αντιμετωπίστε την αποτυχία ως ευκαιρία για να αναπτύξετε την αίσθηση του χιούμορ σας


Το γέλιο είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο για τη θεραπεία των πληγωμένων αισθημάτων και της υπερηφάνειας. Τις περισσότερες φορές που μας συμβαίνει κάτι αρνητικό είναι πολύ δύσκολο να γελάσουμε με αυτό, ωστόσο, γίνεται ευκολότερο με τον καιρό. Το θέμα είναι να το χειριζόμαστε έξυπνα την κατάλληλη στιγμή. Αυτό που συνέβη είναι γεγονός, δεν αλλάζει. Ο τρόπος που θα το δείτε όμως παίζει σπουδαίο ρόλο. Αν γελάσετε εσείς, θα γελάσουν και οι γύρω σας, ακόμη και αν αυτός είναι ο ανώτερός σας. Θα εκτιμήσει περισσότερο το γεγονός ότι έχετε την αίσθηση του χιούμορ από το να προσπαθήσετε εκείνη τη στιγμή να σκεφτείτε διάφορες  δικαιολογίες. Η καλύτερη αντιμετώπιση είναι να γελάσετε άμεσα, μην αφήσετε πολύ χρόνο να περάσει γιατί η αρνητικότητα θα υπερισχύσει και θα απογοητευθείτε περισσότερο. 


Συνοψίζοντας, στον επαγγελματικό στίβο μπορούμε να συναντήσουμε επιτυχίες, προαγωγές, απολύσεις, αλλαγές, συγκρούσεις, απογοητεύσεις κλπ. Αν ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε οποιαδήποτε επιτυχία ή αποτυχία, τότε η αποδοτικότητά μας είναι βέβαιο πως θα κορυφωθεί. 

Ακόμη και αν οι αποτυχίες αποσυντονίζουν και προκαλούν ερωτήματα, παράλληλα μας βοηθούν προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τυχόν επόμενα δυσάρεστα αποτελέσματα.  Μάλιστα, ένα ρητό αναφέρει: «Το να προσπαθήσεις να κάνεις μια επιχείρηση, είναι σαν να προσπαθείς να ανάψεις φωτιά χτυπώντας δύο πέτρες. Μπορεί να αργήσεις πολύ, αλλά χρειάζεται μόλις μια σπίθα για να κάνεις το ξεκίνημα».

Τέλος, είναι καλό να θυμόμαστε πως, σύμφωνα με τον συγγραφέα Malcolm Gladwell, χρειαζόμαστε περίπου 10.000 ώρες εργασίας στο επάγγελμά μας ώστε να γίνουμε πραγματικά άριστοι. Ασχέτως αν πιστεύουμε ή όχι σε αυτόν τον κανόνα, αυτό που είναι κοινώς αποδεκτό, είναι ότι απαιτούνται χρόνια μάθησης σε ένα αντικείμενο ώστε να πούμε ότι το έχουμε «κατακτήσει». Συνεπώς, χαλαρώστε, βάλτε τα δυνατά σας και όλα θα πάρουν το δρόμο τους.. 


Share on Google Plus

About Κατερίνα Καρπαθάκη

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment